Málokterá změna v životě je navíc lineární a jednorázová. Zpravidla se
spíše proměňujeme v jakýchsi vývojových obdobích, složitých cyklech,
kde kroky vpřed i zpět jsou jen samozřejmou součástí celkové rovnováhy.
Moudrý trenér je na něco takového připraven a přiměřeně usměrní nereál–
ná očekávání i u svých frekventantů.
Nedomníváme se, že výše uvedený text postihuje celý problém v úpl–
nosti, ale snažíme se alespoň naznačit některé často se opakující problémy,
které mohou výcvikovou práci s lidmi komplikovat všem zúčastněným.
Preventivní desatero
Pokusíme se nyní uvažovat nejen o problémech, nýbrž i o možnostech či
zásadách, které mohou pomoci předcházet alespoň některým z výše citova–
ných „pokušení“ a zlepšit tak profesionalitu trenérů i ulehčit situaci výcvi–
ku těm, kdo se jej zúčastní. Žádné z následujících doporučení není samo–
zřejmě samospasitelné, ale včasná znalost prevence může ušetřit mnohá
zklamání na obou stranách.
1. Kolik vložím, tolik dostanu.
Toto pravidlo platí nejen pro frekventanty, ale i pro ty, kteří výcvik mo–
derují. Aby obdržel kvalitní výsledek práce, musí člověk vložit hodně času
i úsilí do přípravy sebe (své osobnosti), ale musí investovat i do přípravy
procesu. Znamená to práci na sobě, dlouhodobé získávání zkušeností a pří–
pravu programu i jeho alternativ.
Vložit je ovšem nutno i znalou profesionalitu a nadhled, zároveň však
také vlastní otevřenost a upřímnost. Pokud trenér předem ví, jaký výsledek
dostane, zužuje možnost vývoje dění ve skupině i možnosti osobního posu–
nu jednotlivých účastníků skupiny.
2. Pracuji na sobě neustále.
Abychom mohli pracovat s druhými lidmi, musíme nejprve pracovat na sobě.
Znamená to pro vedoucího výcviku dlouhodobou přípravu teoretickou i prožit–
kovou, čerpání zkušeností od druhých, možnost opřít se o zkušenější nebo o ko–
legy a spolupracovníky vůbec. Nedílným předpokladem je samozřejmě ochota
rozvíjet či měnit sám sebe a hledat nové úhly pohledu a nové inspirace.
3. Lidé nežijí v izolaci. 
Vždy je třeba při práci, která má charakteristické rysy práce se zážitkem
a dynamikou skupiny, počítat se souvislostmi a vztahy existujícími mimo
tuto skupinu. Trenér musí mít na zřeteli i život či kontakty frekventantů po
152
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>